HEM OMT – ORTOPEDISK MANUELL TERAPI REDCORD  LASERTERAPI IDROTTSSKADOR TRNA MED MIG CV

LASERTERAPI

I Sverige r motstndet mot laser utbrett, trots att evidensen vxer.
I Norge anvnder mnga sjukgymnaster laser som antiinflammatoriskt redskap. Enligt laserforskaren och professorn Jan Magnus Bjordal r laser i rtt dos ett lkemedelsfritt alternativ fr sjukgymnaster att behandla inflammationer.

Genom att stimulera en cell med ljus kan man pverka cellens funktion. Det r varken ny eller srskilt revolutionerande kunskap. Huden behver till exempel ljus fr att producera vitamin D, vi blir solbrnda p sommaren och nyfdda bebisar med gulsot lggs under sollampa. Att stimulera en cell med ljus kallas photomodulation.
Ett stt att gra det p r med hjlp av laser.

Laser r en frkortning fr Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation eller p svenska: ljusfrstrkning genom stimulerad utsndning av strlning. Den frsta lasern introducerades i USA 1960. Men anvndningen blev utbredd
p 1970-talet.

Laser kan allts sgas vara en ljusfrstrkare, en ljusklla som avger monokromatiskt ljus, det vill sga ljus av endast en frg. Ljuset r koherent, vlordnat, vilket gr att det pverkar vra celler p annat stt n vanligt ljus. Det r ocks polariserat  och fokuserat, vilket betyder att det r elektromagnetiskt och har en tydlig riktning till skillnad frn vanligt ljus som svnger till alla riktningar.

Elektromagnetisk strlning associeras av mnga med stora risker men hur farlig strlningen r avgrs av vglngden och inte av ljuskllan, samt av dosen. Ljus av mycket kort vglngd (mindre n 320 nm) kallas joniserande strlning och r cancerframkallande. Laser utsnder ljus med vglngder ver 600 nm och r allts ur strlningssynpunkt helt ofarligt.

Stark, skrande laser anvnds flitigt inom kirurgi, medan lgeffektlaser (med vglngd p cirka 620-1100 nm) anvnds vid behandling av svrlkta sr och och olika hudkommor samt inom idrottsmedicin, sjukgymnastik och tandvrd med mera.

Det finns gott om nya studier som visar att det finns ett terapeutiskt fnster om man anvnder laser i rtt dos. Fr liten dos ger ingen effekt alls och fr stor dos hmmar eller skadar processen.

I en ny studie som publicerats i American Journal of Sports Medicine visar Bjordal att behandling med laser och excentrisk trning  ger snabbare effekt n enbart trning. Smrta och stelhet minskade och rrligheten frbttrades.

Frmst r det en antiinflammatorisk effekt som gr att laser kan frbttra trningseffekten. Inflammationsresponsen p belastning och trning hlls nere, vilket gr att patienten tl trningen bttre.

Laser som ett alternativ till inflammationshmmande mediciner som NSAID, vilka anvnds dagligen av cirka tio procent av befolkningen. Inom idrottsvrlden, dr Bjordal sjlv arbetat som sjukgymnast r anvndningen av NSAID-preparat nnu mer utbredd och omedvetenheten om riskerna stor.

Lkemedel som NSAID och glucocorticoider (kortison) r visserligen effektiva inflammationsdmpande men hmmar reparations-processen i vvnaden.

Studier dr man anvnd laser i kombination med kortison behandling visar allts felaktigt att laser inte har ngon effekt.

Laser i kombination med trning eller manuell behandling ger snabbare resultat och frkortar behandlingstiden. Patienter med artros och whiplashskador har srskild stor nytta av laserbehandlingen, eftersom smrtreduceringen gr att de kan komma i rrelse egen.

Referens - fysioterapi nr 6-7/2009

Vlj rubrik verst p sidan

RASIT SUNAL SOFIA FYSIO CENTER (fd SOFIA SJUKGYMNASTIK)

TJRHOVSGATAN 58 116 28 STOCKHOLM TEL: 08-6409408, 08-6409599 MOB: 0766-260768 FAX: 08-6424125